Thursday, December 25, 2008

Pecah Rumah Lagi...


Semalam dikejutkan dengan berita rumah Nek Busu kene pecah lagi.
Gril besi yang besar tu habis kene potong.
Ada darah menitik. Agaknye luke waktu nak pecah rumah.
Macam biasa buat laporan kat Balai Polis.

Ni kali ke 2rumah Nek Busu kena pecah
Kali pertama waktu bulan puasa, Nek Busu yang tinggal sorang tu pergi KL.
Tinggal dengan anak2 dia.
Balik brape hari nak raya, tengok rumah kene pecah.

Baru2 ni, bulan lepas, rumah tokey kedai, Abang Ijat lak kene pecah.
Semua kena ikat. Duit, barang emas kene amik.
Waktu tu dah pagi dalam pukul 4pagi.
Polis kate orang pro yang buat.

Semalam rumah Nek Busu lagi lepas kejadian pertama.
Waktu 2Nek Busu g Siliau.
Balik tengok habis rumah. Xpasti bila. Yang pasti, Nek Busu seminggu tak de dekat rumah.

Pagi tadi Nek Zizah lak datang rumah.
Bagitau rumah ayah Abang Ijat lak kene pecah.
Waktu Atuk tu pegi ke surau untuk solat subuh.

4kes pecah rumah dalam masa beberapa bulan.
Sasarannya rumah batu dan rumah tokey.
Kampung ni banyak rumah kosong dan orang tua tinggal sorang.
Tapi masih sasarannya orang yang berumah batu dan tokey.
Semua dekat2dengan rumah nenek.
Risau jugak.
Kadang2 tido malam tak lena. Pasang telinga kot dengar ape2.

Ya Allah, jauhkan lah kami dari orang2 yang berniat jahat ni.

4buah rumah dalam masa beberapa bulan je.


3 comments:

::SRISUFI:: said...

adui
napela sang durjana nih asyik menyara keluarga dgn hasil haram merompak jer kan??terdesak sgt nak idup ker?

geram gak ngan manusia mcm nih/..

tp kan ein
jika dipandang dari sudut lain lak...tu merupakan ujian bg si mangsa....
tiada hak milik kekal kat dunia nih...
camner pun kita ikat,gari,rantai harta benda..kalau tertulis sampai kat situ jer ...kat situ jer lah...

salam cuti ein

::SRISUFI:: said...

adui
napela sang durjana nih asyik menyara keluarga dgn hasil haram merompak jer kan??terdesak sgt nak idup ker?

geram gak ngan manusia mcm nih/..

tp kan ein
jika dipandang dari sudut lain lak...tu merupakan ujian bg si mangsa....
tiada hak milik kekal kat dunia nih...
camner pun kita ikat,gari,rantai harta benda..kalau tertulis sampai kat situ jer ...kat situ jer lah...

salam cuti ein

nadjwani_ein said...

salam sri
betul 2...
n kdg2 fkr dr sudut lain, berniaga biar lah jujur
kalau kaya biarlah pemurah

2pn blh jd balasan jugak
2pn betul jugak
simpan harta dalam bank pn, kalau dh tertulis bank 2kene rompak, habis jgak semuanye.

ni keje org indonesia
yg dekat rumah tokey tu lah
sbb dorg je yg dgr cara org 2bercakap
rumah lain kene pecah waktu penghuni xada
jadi xtau la sape nye keje lak