Tuesday, December 30, 2008

BULAN PERTAMA DALAM ISLAM

Salam Maal Hijrah... Terlambat sebab Tragedi Maal Hijrah semalam...

Seperti yang kita tahu, Muharram adalah bulan pertama menurut susunan bulan dalam Islam. Tahun Hijrah yang digunakan berasal dari sejarah hijrah Nabi Muhammad s.a.w.
Muharram merupakan satu daripada empat bulan suci.

Hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
"Setahun ada 12 bulan. Empat daripadanya suci. Tiga bulan berturut-turut iaitu Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. Dan satu lagi ialah bulan Rejab di antara Jamadilakhir dengan Syaaban."

Umat Islam dahulu telah mengharamkan peperangan sepanjang bulan ini. Tarikh 10 Muharram dikenali sebagai Hari As-Syura. Orang Islam diberi keutamaan berpuasa sunat. Rasulullah pernah menemui orang-orang Yahudi berpuasa pada hari tersebut sebagai mengagungkan sejarah kemenangan Nabi Musa ke atas Firaun.

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Kami adalah orang yang lebih berhak ke atas Musa daripada kamu. Maka berpuasalah kamu(orang Islam) sebelumnya(Hari As-Syura)satu hari dan sesudahnya satu hari pula. Dan berbezalah kamu dengan orang-orang Yahudi."
.......................................................

Amalan khusus Bulan Muharram

~ 1 hingga 9 Muharram di sunatkan puasa
~ 10 Muharram adalah untuk hari As-Syura: Disunatkan berpuasa pada hari tersebut, hari sebelum dan selepasnya iaitu 9, 10, 11 Muharram untuk membezakan dengan puasa orang Yahudi.
~ Menyapu kepala anak yatim
~ Bersedekah kepada fakir miskin
~ Bercelak mata
~ Meluaskan perbelanjaan keluarga
~ Memperbanyakkan bacaan berikut sekurang-kurangnya 70 kali: Hasbunallahu wani'mal wakil ni'mal mawla wani'mal nashir.

Maksudnya:
"Cukuplah Allah untuk (menolong) kami, dan Ia sebaik-baik Pengurus (yang terserah kepada-Nya segala urusan kami). Ia sebaik-baik Penghulu (Penguasa yang melindungi alam semesta) dan Ia sebaik-baik Penolong."

P/S: Azam tahun baru hijrah ni sama macam sebelum ni, nak jadi muslimah solehah, nak tambahkan dan perbaiki amal ibadat.

No comments: