Friday, December 12, 2008

ALKISAH...APE NAK JADI?

Alkisah di petang raya, perbualan antara si fulan dan si fulanah...

"Ko tau, aku pelik la dengan sepupu2 kite ni...Makbapak dorang yang bergaduh dengan mak sedara dorang, nape dorang masuk campur sekali. Memang la tu makbapak dorang, tapi beragak la sikit. Kite ni sepupu dorang. Takkan semata2 makbapak dorang gaduh, dengan kite pun dorang nak buat macam tu. Sampai tak balik raya. Aku kesian dekat nenek. Jangan ingat aku jarang balik kampung, aku senyap je, makna aku tak tau cerita."

Erk...

"Entah la. Dengan aku senang je, nak balik, balik. Tak nak balik, sudah."

(Panjang lagi sebenarnya perbualan dorang ni...Meleret2 sampai flashback cite2 dulu)

Dalam hati tu berkata jugak, nape tetibe mamat ni berleter lak ni. Walaupun memang semua orang yang balik raya hari tu tak puas hati dengan suasana tu, tapi nak buat macam mana.

Masing2 dah ada keluarga sendiri
Masing2 dah lupa diri
Masing2 ada kehidupan sendiri
Yang kesian, si tua yang menanti

Banyak kes macam ni...

Nak komen la, bagi ein, tak salah nak backing makbapak. Tapi jangan lupa, dalam sebuah keluarga tu, bukan makbapak dan anak je yang ada. Susur galur tu jangan lupa. Boleh backing, tapi takkan makbapak korang terjun lombong, korang pun nak terjun. U jump I jump.

Maksud ein dekat cni, tak kisah la siapa...ni tuk korang yang baca la. Kalau makbapak korang bergaduh dengan adik beradik dorang, patut korang jadi pendamai. Bukan same ngan makbapak korang, bergaduh sekali. Konon nak bela makbapak la kirenya. Tak salah nak bela, tapi nape dengan orang yang tak berkaitan pun kena tempiasnya? Logik tak? Gaduhnye dengan sorang je. Tapi habis semua kena.

Ikut hati memang marah...Tapi takkan sampai tak balik kampung sebab tak nak terserempak dengan musuh. Sekurang2 nya hati orang tua kena la jaga bagi mereka yang ade mak ade nenek lagi yang duk menunggu kat kampung. Penatlah orang tua tu masak beberapa hari sebelum raya tuk anak2. Terbongkok2masak. Tapi anak2 tak nak balik. Kalau tak nak terserempak dengan musuh pun, takkan la tak nak balik lansung. Fikirlah sikit. Jangan dok fikir dendam ngan hati yang panas je. Fikirlah usia si tua yang makin singkat 2. Dah tak ada baru nak menyesal. Tu pun kalau balik. Kalau time tu pun tak nak balik, memang parah la...Dah xde ubat dah time 2...

So, bak kate Nabil...Lu fikirlah sendiri...

P/S: Ngan aku pun senang jugak. Cam si fulanah cakap. Nak balik, balik. Tak nak balik, sudah. Yang penting aku tetap balik. N jangan orang buat kat aku. Kalau orang buat kat aku, aku still boleh wat bodoh, still leh tegur. Tapi bile aku dah tegur, beralah, korang buat perangai jugak, sori la. Memang terkeluar dari senarai aku. Tak kisah la sape pun. Sebab waktu tu, bukan salah aku lagi dah. Haha
MySpace

1 comment:

::SRISUFI:: said...

salam ein...
terim kasih sudi masuk ruangan komen sri..agak sensitif soalan ein..tp demi persahabatan sri akan terangkan tp bukan di sini...insyaAllah tiada apa yang tak baik...tp tetap ada sebab yg harus dimengerti.

ym:jj_srisufi
tinggalkan ym ein k.