Friday, August 22, 2008

Tolong mintak izin, jangan main redah je

Budaya masyarakat sekarang kebanyakkannya hilang rasa hormat. Kalau bertandang ke rumah orang, tolong la minta izin dulu. Bagi salam bagi yang beragama Islam. Atau ucapan selamat bagi yang bukan Islam. Bila di izinkan, baru la masuk ke rumah. Janganlah main redah, suka-suka masuk rumah orang. Lebih-lebih lagi lelaki.

Macam tu jugak bagi orang yang ada pertalian keluarga atau kawan. Bagi la salam atau ucapan selamat dulu. Bukan bermakna ada pertalian dengan penghuni rumah dan selalu datang ke rumah membolehkan anda keluar masuk ke rumah sesuka hati. Perlunya ada rasa malu dan segan masuk ke rumah tanpa izin tuannya.

Rumah sepatutnya kawasan yang paling selamat untuk muslimah. Kawasan yang perlunya kebebasan atau privacy. Telah beberapa kali ein alami. Tetamu datang tak bagi salam. Tiba-tiba dah ada dalam rumah. Kelam kabut lah ein berlari masuk bilik, pakai tudung. Timbul juga rasa geram dalam hati. Terkadang berkata-kata dengan hati sendiri, 'sungguh kurang ajar orang ni.' Walaupun ada kaitan keluarga sekali pun tapi namanya lah bukan muhrim, tolong lah beragak sikit. Hormat lah sikit.

Lebih-lebih lagi rumah kampung macam ein tinggal sekarang. Menguji kesabaran sungguh. Lama-lama ein pakai jugak tudung walaupun dalam rumah sendiri. Sebelum ni dengar cerita ja dari ustazah sekolah dulu. Tentang ni juga. Tapi berkaitan dengan penjual jualan lansung. Main intai-intai ke dalam rumah. Dah jawab salam, ustazah tengah nak capai tudung, dia dah main intai-intai. So, nampak la ustazah tak bertudung. Merungut ustazah bercerita pada pelajar dia.

Jadi, tolong hormatlah sikit...

No comments: