Friday, August 22, 2008

MENAWARKAN DIRI UNTUK DINIKAHI LELAKI YANG SOLEH

Assalamualaikum…

Saja je ein keluarkan topik ni. Rata2 muslimah ramai yang ada masalah ni. Ein sendiri ada pengalaman tentang ni. Tapi bukan dengan abe. Abe, die yang mulakan dulu sampai ein gastric lah bila dapat tau. Ehehe. Tapi ein belum nak cerita tentang pengalaman ein. Kita ikuti bahan2yang ein dapat ni dari beberapa buah buku:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Hendaklah memilih calon yang baik, oleh itu disyariatkan bagi wanita untuk menawarkan kepada lelaki soleh yang taat beragama.

Dari Anas bin Malik r.a, menceritakan:
“Pernah seorang wanita datang menemui Rasulullah s.a.w dan menawarkan dirinya seraya berucap, ‘Wahai Rasulullah, apakah engkau tertarik pada diriku?’ Maka anak perempuan Anas berkata, ‘ Betapa tidak malunya dia. Betapa hinanya dia.’ Dan Anas pun berkata, ‘Dia lebih baik daripada kamu. Dia menginginkan Nabi s.a.w sehingga dia memperkenalkan diri kepada baginda.’” (HR Bukhari)


------------------------------------------------------------------------------------------------

Terdapat juga satu kisah sahabat wanita iaitu Umamah. Ali bin Abi Thalib menikahi Umamah sesuai dengan wasiat Fatimah sebelum meninggal dunia.

Sebelum Ali bin Abi Thalib meninggal, dia telah mewasiatkan agar Umamah menikah dengan Mughirah bin Naufal.

Habis tempoh iddah, Muawiyah bin Abi Sufyan datang melamar Umamah tetapi Umamah mengutus surat pada Mughirah dan berkata, “Kalau engkau berkeinginan menikah dengan ku segeralah datang.” Maka menikahlah Mughirah dan Umamah.


-------------------------------------------------------------------------------------------------
­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Itu hanya sebahagian kisah sahabat wanita yang menawarkan diri pada lelaki yang soleh. Saidatina Khadijah lah contoh sebaik2nya. Istilah perigi mencari timba tak wujud dalam Islam. Tetapi hendaklah dengan tujuan berkahwin. Yang sememangnya mempunyai niat untuk berkahwin bukan kerana suka2seperti mana remaja sekarang suka2 bertukar2pasangan

Wallahu’alam

No comments: