Tuesday, March 4, 2008

Janganlah percaya benda-benda khurafat

Walaupun kita sudah pun berada pada tahun 2008, masih ada lagi kepercayaan-kepercayaan orang melayu yang menguasai minda kita iaitu kepercayaan-kepercayaan khurafat. Di kawasan kampung, biar membangun sekali pun, kepercayaan-kepercayaan itu masih kuat. Kawasan bandar pun ada yang percaya tentang perkara-perkara khurafat ini.

Mungkinlah sebab kawasan kampung ramai orang-orang tua. Jadi susah nak perbetulkan tanggapan mereka. Lagipun pada zaman mereka dulu, amalan-amalan ini memang kuat. Sampai sekarang saki baki amalan itu masih ada. Walaupun mereka tak amalkan lagi sekarang, tapi sisa-sisanya masih ada.

Contoh perkara kurafat yang masih ada pada zaman ni ialah:

- Bunyi burung hantu menandakan ada orang akan meninggal
- Belalang hijau adalah pelesit
- Ikan puyu penghalau pelesit

Walaupun kadang-kadang perkara-perkara khurafat ini benar-benar terjadi, tak bermakna kita boleh percaya. Sebab, semuanya atas kekuasaan Allah s.w.t.

Macam bunyi burung hantu tu, tak percaya, tapi beberapa hari kemudian, ada orang kawasan tu yang meninggal. Pastu, mula la kita percaya kebenaran perkara khurafat tu. Balik lah pada Allah s.w.t. Perkara tu terjadi atas kekuasaan Nya. Bukan sebab burung hantu. Mungkin bagi mereka, burung hantu itu perantaraan. Tak salah kalau nak cakap sebab tu kekuasaan Allah. Tapi, jangan lah di agung-agungkan sangat kepercayaan tu. Asal dengar bunyi burung hantu, mula la kata, ada orang nak mati ni.

Belalang hijau pula. Bagi pengamal ilmu hitam, menggunakan makhluk-makhluk halus yg bernama syaitan, menjadi hamba pada syaitan, ada yang menggunakan belalang sebagai perantaraan. Ada yang guna katak. Tapi, tak semua belalang itu pelesit. Nampak je belalang, orang kate pelesit. Lepas tu ditangkap, dibunuh. Tak pun diseksa, letak dalam bekas sampai belalang tu mati atau diputuskan kaki, kepala belalang tu. Macam mana kalau belalang tu hanya belalang. Tak ke berdosa. Andai betul belalang tu pelesit. Semuanya atas kehendak Allah s.w.t.

Ikan Puyu lak, bila ikan tu berkocak dalam balang, dikatakan tengah berlawan dengan pelesit, dengan benda-benda halus. Esoknya ikan tu mati. Dikatakan mati sebab berlawan dengan benda-benda tu. Astaghfirullah hal aziem. Mane ikan tu tak berkocak dan melawan. Ikan tu melawan tuk hidup. Berusaha tuk hidup sebab kekurangan oksigen. Kalau bela ikan dalam balang, yang boleh hidup tanpa pam oksigen, macam ikan puyu ni, kena lah rajin tukar airnya. Tiap hari tukar. Tak pun 2kali sehari. Kalau dah nampak teruk sgt airnya. Sebab, bila air tu jadi macam tu, oksigen dalam air berkurangan. Dibagilak makan banyak-banyak. Kita makan terlebih kenyang pun senak ssh nk nafas, nikan pulak ikan dalam air. Bukan sebab berlawan dengan pelesit.

Lagi satu pasal busut. Kalau tak ada ilmu, jangan pandai-pandai nak runtuhkan busut sebab ada penunggunya. Mungkin betul sebab ein pernah kena. Memang ein tak nafikan benda-benda ni ada, termasuk sihir sebab ni semua kerja syaitan. Kalau Allah tak izinkan, perkara tu tak berlaku. Seperti mana iblis ingin menyesatkan anak adam. Iblis mendapatkan keizinan dari Allah s.w.t dan Allah s.w.t menjanjikan penerimaan taubat hambaNya yang memohon taubat. Jadi janganlah terlalu taksub akan benda-benda macam ni. Bila jadi perkara-perkara macam tu, kembali lah pada Allah. Sedangkan dah temaktub dalam al-quran. Ada juga surah-surah dan ajaran-ajaran Rasulullah buat kita. Kenapa tak amalkan.

Kalau diri kurang beribadat, tak menghambakan diri padaNya, inilah yang jadi. Syaitan mengambil kesempatan untuk menyesatkan anak adam. Merosakkan akidah anak adam. Oleh itu, sama-sama lah kita banteras kepercayaan-kepercayaan ni.

Wallahu'alam...

P/S: Berleter panjang lak ein. Bingung fikir cara nak betulkan akidah orang di sekeliling ein. Mohon petunjukNya

No comments: