Wednesday, March 26, 2008

Benarkah "Saka" Wujud?

Hari ni dalam rancangan Wanita Hari Ini membincangkan tentang saka. Agak menarik. Ein nak kongsi dengan anda sedikit sebanyak apa yang ein ingat tentang perbincangan tersebut.

Tetamu jemputan adalah seorang ustaz (tak ingat namanya), seorang pengamal perubatan alternatif dan seorang wanita yang pernah mewarisi saka.

Definisi saka:
Saka adalah jin yang dibela oleh manusia dan diturunkan turun temurun pada keturunannya. Saka adalah istilah yang diberi oleh orang melayu berdasarkan perkataan puSAKA. Bermakna ia adalah pusaka nenek moyang yang membelanya.

Orang dahulu memelihara saka untuk perlindungan. Dulu tidak ada polis dan sebagainya. Untuk melindungi keluarga, perniagaan, perubatan dan sebagainya.

Mewarisi saka:
Sebelum matinya si pemilik, dia akan turunkan kepada keturunannya secara lansung melalui jampi kepada pewaris, dah ternyata syirik. Di mana ada persetujuan antara pemilik dan pewaris. Atau secara tidak lansung iaitu melalui perantara iaitu barang-barang si pemilik saka seperti emas, jam dan sebagainya. Dan pewaris tidak sedar dan tidak tahu dia telah menjadi pemilik saka yang baru.

Saka tersebut akan sentiasa mengikuti pewaris dan berdiam di dalam tubuh, darah si pewaris. Pewaris hanya sedar dia memiliki saka apabila pewaris pergi berubat dengan pengamal ubat traditional atau alternatif seperti bomoh atau ustaz.

Seperti bekas pewaris saka itu, dia hanya menyedari dia mewarisi saka apabila dia terkena sihir dan bertemu ustaz pengamal perubatan alternatif ini. Sewaktu dalam proses pengubatan, dia dapat merasakan dalam dirinya ada saka dan aka tersebut bercakap dengan dirinya tentang salsilah saka tersebut dari nenek moyangnya dulu, turun temurun dalam keluarganya. Hanya ketika itu baru dia tahu mengenai saka milik keluarganya.

Antara tanda-tanda orang tersebut memiliki saka:
- pintu rezeki pemilik tertutup di mana jika pemilik melakukan perniagaan, perniagaanya tidak menjadi.
- terdapat pelbagai halangan dalam hidupnya. Apa yang dilakukan biasanya kurang berhasil
- jika di dalam jaga, pemilik susah hendak tidur
- jika tidur selalu bermimpi yang buruk
- selalu mengalami sakit kepala. Mendapat sakit yang susah hendak dikesan puncanya. Di sini ustaz tersebut memberi contoh, si pemilik sakit kepala yang amat sangat. Tapi doktor tidak dapat mengesan punca sakit tersebut. Ada juga yang menghidap sakit kronik seperti kanser, penyakit yang sukar diubati.
- bagi perempuan, kerap mengalami istihadah. Kerana menurut ustaz tersebut, seperti yang telah kaum wanita maklum, selepas 15 hari, darah yang keluar bukanlah darah haid, tetapi darah istihadah, darah penyakit. Dan jin mengalir bersama darah ini. Terdapat hadis yang mengatakan bahawa syaitan mengalir di dalam tubuh manusia melalui salur-salur darah.
- ibu yang mengandung, hilang anak di dalam kandungan juga ada yang berkaitan dengan saka.
- susah mendapat zuriat dan sebagainya

Terdapat pelbagai jenis saka, antaranya:
- saka pemanis – untuk pemilik yang mahu sentiasa nampak cantik
- saka bidan – yang biasa digunakan oleh bidan-bidan
- saka andam - digunakan oleh mak andam dulu kala
- saka penggerun – untuk membuatkan orang tunduk dan takut pada pemilik. Saka penggerun biasanya ialah saka harimau.

Jin juga seperti manusia:
Jin juga seperti manusia. Ada agama dan kepercayaan yang dipegang. Ada lelaki, ada perempuan seperti yang termaktub di dalam Al-Quran. Juga terdapat pelbagai profesion seperti bidan, perubatan, andaman dan sebagainya.

Jika manusia biasa, kita ada doktor. Jin pun ada doktor mengubati pesakit yang menghidapi sakit kerana sihir dan sebagainya. Termaktub juga di dalam A-Quran bahawa jin dan manusia saling bergantung antara satu sama lain. Di mana manusia mempergunakan jin untuk kepentingan dirinya.

Percayaan khurafat:
Juga berkait rapat dengan saka. Antara kepercayaan khurafat ialah lenggang perut. Yang mana orang dahulu buat kerana takutkan saka dan mahu perlindungan. Namun orang sekarang ikut saja kepercayaan tersebut tanpa mengetahui asal usul kepercayaan itu.

Pengamal perubatan atau ustaz:
Menurut ustaz tersebut, pengamal perubatan atau ustaz yang menggunakan selain daripada ayat Al-Quran untuk mengubati orang yang sakit akibat makhluk halus, sedikit sebanyak ada saka samada sedar atau tidak.

Contoh seperti santau. Santau dibuat menggunakan hikmat dan diubati juga dengan menggunakan hikmat. Pengamal perubatan boleh mengeluarkan kaca pada dada pesakit tanpa melakukan pembedahan dan sebagainya telah pun terbukti yang dia ada sedikit sebanyak ilmu atau berhubung dengan jin. Sedangkan beliau seorang ustaz pun tidak mampu melakukan sedemikian kerana hanya mengamalkan ayat Al-Quran.

Terdapat banyak ayat di dalam Al-Quran yang menceritakan tentang jin atau syaitan ini. Dengan ayat tersebutlah ustaz tersebut mengubati pesakitnya. Pesanan akhir dari beliau, jika didapati ada saka dalam diri seseorang itu, wajib dibuang segera sebelum memudaratkan diri pewaris atau pemilik.

Wallahu'alam

P/S: Minta dijauhkan...

No comments: