Monday, February 25, 2008

KiSaH TeMpAt TiNgGaL IbLiS

Salah seorang sahabat Anas bin Malik r.a berkata: “Iblis laknat telah bertanya kepada Allah s.w.t antaranya:

Berkata iblis kepada Allah s.w.t: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak Adam itu tempat kediaman yakni rumah untuk berzikir kepada Mu. Tunjukkanlah kepada ku tempat kediaman ku?”

Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Wahai Iblis, tempat kediaman mu ialah dalam bilik air (tandas).”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak Adam itu tempat mereka berkumpul (masjid, surau). Dimanakah tempat bagiku berkumpul?”

Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Wahai Iblis, tempat untuk kamu berkumpul ialah di pasar-pasar (di pusat-pusat membeli belah, pesta-pesta, kelab-kelab malam, majlis-majlis maksiat, tempat-tempat hiburan dan sebagainya).”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak Adam itu kitab untuk mereka membaca (Al-Quran). Tunjukkan kepada ku apakah bahan bacaan ku?”

Firman Allah s.w.t yang bermaksud: “Wahai Iblis, bahan bacaan mu ialah Syair (sajak dan yang bersangkutan dengannya).”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kepada mereka cerita-cerita (kata-kata benar), apakah cerita-cerita bagiku?”

Firman Allah s.w.t: “Wahai Iblis, cerita bagimu ialah kata-kata dusta (bohong dan yang bersangkutan dengannya)”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan azan pada anak Adam untuk mereka mengajak orang datang (mengumpulkan orang untuk sembahyang berjemaah). Apakah azanku (untuk mengumpulkan orang)?”

Firman Allah s.w.t: “Wahai Iblis, azan untukmu ialah seruling.”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah mengutus para utusanMu (para Nabi dan para Rasul) kepada anak-anak Adam. Siapakah yang akan menjadi utusan bagiku?”

Firman Allah s.w.t: “Wahai Iblis, para utusanmu ialah terdiri daripada dukun (dan yang lebih kurang sama dengannya)”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kitab bertulis (ayat-ayat Al-Quran) kepada anak-anak Adam. Apakah tulisan bagiku?”

Firman Allah s.w.t: “Wahai Iblis, tulisan mu ialah tulisan gincu yang palsu di badan (seperti lukisan-lukisan di lengan, tahi lalat yang diada-adakan dan yang lebih kurang sama dengannya)”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak-anak Adam itu perangkap-perangkap. Apakah perangkap bagiku?”

Firman Allah s.w.t: “Wahai Iblis, perangkap untukmu ialah wanita-wanita.”
Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan makanan (yang disebut dengan namaMu) kepada anak-anak Adam. Apakah makanan bagiku?”

Firman Allah s.w.t: “Wahai Iblis, makanan untukmu ialah sesuatu yang tidak disebut nama Allah.”

Berkata Iblis: “Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan minuman (minuman yang halal dan yang sentiasa dimulakan dengan Bismillah) kepada anak-anak Adam. Apakah minuman bagiku?”

Firman Allah s.w.t: “Wahai Iblis, minuman untuk mu ialah sesuatu yang memabukkan (seperti arak, yang lebih kurang sama dengannya dan minuman yang tidak dimulakan dengan Bismillah).”

No comments: