Tuesday, November 4, 2008

Ke Arah Solat Yang Sempurna

Kita selalu dengar satu hadis Rasulullah mengenai orang yang mencuri di dalam sembahyangnya iaitu tidak ruku' dan sujud dengan sempurna. Malah tiap kali hendak masuk waktu solat, pasti keluar hadis ini di TV3. Sudah bertahun kiranya. Tapi adakah kita benar-benar memahami apa itu ruku' dan sujud yang sempurna?

Berikutan dengan ini, ein sertakan satu hadis yang diriwayatkan oleh Abul-Laits Assamaraqandi dengan sanadnya dari Raafi' dari Khalid berkata:

Ketika kami duduk di sekitar Rasulullah s.a.w, tiba-tiba ada orang masuk masjid lalu menghadap kiblat dan sembahyang, kemudian setelah selesai ia datang memberi salam kepada Nabi s.a.w dan orang-orang, maka Nabi s.a.w bersabda kepadanya:

"Kembalilah engkau sembahyang sebab engkau belum sembahyang."

Maka orang tersebut kembali sembahyang dan sesudah selesai ia kembali kepada Nabi s.a.w dan Nabi bersabda kepadanya:

"Kembalilah engkau sembahyang kerana engkau belum sembahyang." Sehingga tiga kali, lalu orang itu berkata:

"Saya tidak tahu apakah kesalahanku dalam sembahyang." Maka Nabi s.a.w bersabda:

"Tidak sempurna sembahyang seseorang sehingga menyempurnakan wuduk sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah, maka membasuh muka dan kedua tangan sampai siku dan mengusap kepala dan membasuh kaki sampai mata kaki, kemudian bertakbir dan bertahmid (memuji Allah) dan membaca Al-Quran sedapatnya, lalu ruku' dan meletakkan dua tapak tangan di lutut sehingga tenang semua ruas dan tunduk, kemudian mengangkat kepala sambil membaca Sami Allahu liman hamidahu dan tegak berdiri sehingga tegak punggung nya dan masing-masing anggota badannya kembali ke tempatnya, lalu takbir dan sujud menekankan wajahnya ke tanah sehingga tenang semua ruasnya dan merendah, kemudian takbir dan tegak duduk dan menegakkan tulang punggungnya."

Nabi s.a.w menerangkan dan bersabda:
"Tidak sempurna sembahyang seorang dari kamu sehingga mengerjakan semua itu."


Dalam hadis ini Nabi s.a.w menyuruh menyempurnakan ruku' dan sujud dan menerangkan bahawa sembahyang tidak diterima kecuali dengan cara yang demikian, maka seharusnya bersungguh-sungguh untuk kesempurnaan ruku' dan sujudnya supaya sembahyangnya itu menjadi penebus dosa-dosa yang lalu.

Ruku, iktidal, sujud, duduk antara dua sujud hendaklah dengan tuma'ninah. Ambillah masa beberapa saat kemudian lafazkan bacaan dengan sempurna. Solatlah dengan tertib. Bukan express way macam yang biasa kita lihat. Sujud macam patuk ayam. Letakkan lah betul-betul dahi ke sejadah dan rasakan diri kita hamba padaNya, menyembah hanya padaNya, dan mengharapkan penerimaanNya. Kalau patuk ayam, masakan dapat rasa nikmat sebagai hamba Nya. Ayuh perbaiki solat kita ke arah solat serta tiang agama yang sempurna.

Wallahu'alam...


No comments: