Tuesday, November 11, 2008

ISU SAJAK KEMATIAN-VIDEO SEKSA KUBUR

Beberapa hari lepas, kecoh di Buletin Utama TV3 berkenaan dengan isu video seksa kubur yang ditayangakan kepada murid2 berusia 8tahun. Yang mana ada ibubapa yang melaporkan kepada TV3 ketidakpuasan hati mereka atas pendekatan tersebut. Tujuan video itu ditayangkan adalah untuk memberi kesedaran kepada golongan kanak2, berkenaan seksa kubur dan akibat atau seksaan yang bakal diterima jika tidak mengerjakan solat. Antara visual yang ditunjukkan ialah jenazah di dalam liang lahad serta seekor ular yang membelit jenazah tersebut.

Beberapa hari ein mengikuti berita ini, berserta komentar2 pelbagai pihak yang di ambil oleh TV3. Mungkin bagi sesetengah ibubapa bahawa video ini terlalu ekstrem bagi anak2 kecil. Ada juga yang berpendapat ini membawa kesan dari segi psychology kanak2. Ada juga yang berpendapat, ini harus diteruskan bagi memupuk kesedaran dari mula.

Bagi ein, ein setuju dengan komentar semalam. Yang mana, video itu sangat berguna untuk generasi kanak2. Zaman sekarang, sekadar pemahaman tidak cukup untuk mendidik dan menyedarkan generasi muda mengenai seksa kubur dan solat. Kesedaran perlu dipupuk dari mula lagi. Sedangkan kita yang sudah menginjak menjadi remaja, dewasa atau orang tua masih tidak cukup kesedaran berkaitan ini.

Jika dipandang dari sudut logiknya, kenapa manusia lalai dalam menunaikan solat mahupun melakukan pelbagai dosa? Kerana kita tak nampak azab2yang telah dijanjikan Allah. Kita cuma tahu dan faham, namun tidak nampak. Makanya, susah sekali hendak timbul rasa takut mahupun gerun dalam diri sesetengah manusia.

Melalui video tersebut, kita sedar, nampak dan merasa gerun dan pastinya bergetar jiwa melihat seksaan di dalam kubur tersebut. Pasti dalam hati akan berkata, "Oh, inilah rupanya apa yang dikatakan seksa kubur. Takut pula rasanya kalau aku mati nanti kene macam ni." Namun, jangan samakan video tersebut dengan seksaan sebenar. Kerana yang sebenar2nya pasti dan teramatlah dahsyat.

Sedangkan sekarang ni banyak tayangan di tv atau di pawagan cerita2 yang ekstrem contohnya remp-it, kldrift, kisah2 pembunuhan, cerita hantu dan sebagainya, boleh ibubapa beri anak2 tengok. Mengapa video seksa kubur ini tak boleh? Pelikkan? Kerana ini berkaitan isu agama.

Cuma, bagi kanak2yang sememangnya lemah semangat, seeloknya diberi penerangan sebelum dibenarkan melihat video tersebut. Serta dicadangkan juga, diberi kaunseling kepada anak2 ini supaya tidak timbulnya kesan psychology pada mereka.

Wallahu'alam

P/S: SOKONG USAHA MEREKA YANG MENDIDIK SERTA YANG INGIN MENGUBAH PERSEPSI MASYARAKAT ISLAM SEKARANG KE ARAH YANG LEBIH BAIK.MySpace

No comments: